20. nov, 2013

Fietsers in Londen

Londen was helemaal geen fietsenstad. Misschien wordt hij dat ook nooit. Londen is de stad van politiek maar vooral van Theater en poëzie. Sinds een aantal jaren groeit daar de noodzaak om te fietsen. Fietsen in een drukke stad is gevaarlijk. Zeker als de stad geen aparte fietspaden heeft. Op een fiets voel je je vrij en je denkt overal te komen. Dat kan wel. Als fietser kan je het bloed onder de nagels van automobilisten, bus- en vrachtwagenchauffeurs halen en hen dan uitlachen maar je kan ook onder de dikke wielen terecht komen en de (vrachtwagen)chauffeur zou denken dat hij op een hobbeltje heeft gereden. Hij rijdt dan fluitend verder door tot hij de sirenes hoort, wordt aangehouden waarbij hij stom verbaasd zou kijken.
Ik lees dat de burgemeester van Londen de fietsers gaat verbieden de koptelefoons te gebruiken tijdens het fietsen in Londen. Hij wil de vrachtwagenchauffeurs niet verbieden en ook niet ontbinden.
Natuurlijk is het heerlijk om te fietsen met de koptelefoon, dat je van de muziek en liedjes geniet. Dat je zelf meezingt en fantaseert de winnaar te gaan worden van the Voice of van een andere zangprogramma.  Natuurlijk is het de moderne tijd van de massacommunicatie waarop ook op de fiets je er niet kunt ontkomen. Je hebt niet alleen een koptelefoon maar je moet sms’n, whatsappen, op feesbook surfen. Ja, dat hoort er bij. Daarover had de burgemeester van Londen het niet. Hij had het alleen over de koptelefoon die de fietser zou hinderen andere geluiden te horen. Hij weet waarschijnlijk niet dat de oren heel raar functioneren. Dat de oren soms niet horen terwijl iemand tegenover je zit hardop te spreken, tegen jou nota bene.
In Nederland is goed geregeld voor de fietsers. Als ze zelf een ongeluk veroorzaken en aangereden worden krijgt de automobilist, de chauffeur van welke voertuig dan ook altijd de schuld. Dat brengt de fietser, wanneer hij bij het ongeluk zijn leven verliest,  niet meer onder de levenden. En hij kan nooit het verhaal vertellen of hij door de koptelefoon of door de massamedia was afgeleid of door beide.
En de burgemeester van Londen zou er beter aan doen, ook als hij hekel zou hebben aan de fietsers, om niet alleen hen de koptelefoons af te laten nemen maar meer gaan doen om te voorkomen dat minder fietsers dood gaan en meer fietsers door Londen fietsen.
Eigenlijk moeten ze in England beslissen om voor Londen een Nederlandse burgemeester aan te stellen om van Londen een fietsenstad te maken.